5 års undersøgelsen
Dette er den sidste af de forebyggende børneundersøgelser. Derfor skal undersøgelsen afrunde de problemstillinger, der eventuelt måtte være opstået de første 5 år. Det 5-årige barn kan nu overveje og planlægge sine aktiviteter, det kan sætte sig i andres sted og vise hensyn.
Lægens undersøgelse vil fokusere på trivsel (højde og vægt), udvikling (milepæle) og de sygdomme, som barnet har overstået, eller som stadig er til stede. Lægen tester barnets syn og hørelse, medmindre det er blevet testet tidligere.
Forældre stiller ofte spørgsmål vedrørende: Skolestart, mad og spisevaner og barnets sociale kompetencer.
Milepæle
-
Barnet kan hoppe med samlede ben
-
Det kan gribe en lille bold med to hænder og kaste overhåndskast
-
Barnet kan tegne en firkant og klippe efter en streg
-
Barnets ordforråd er på omkring 2000 ord, og det taler fint i sætninger
-
Barnet kan tælle til ti, kender fire til seks farver og kan fortælle, hvordan det går i daginstitutionen
-
Barnet leger nu rigtigt sammen med andre børn
Når barnet påbegynder skole, overgår de forebyggende kontroller i forhold til barnets trivsel og udvikling til den kommunale sundhedspleje via en skolesundhedsplejerske
